Isotretinoin og alkohol

Hei, jeg har nå gått på isotrettinoin i 1 måned, og det går fint. Jeg har lest på nettet at man ikke skal drikke alkohol sammen med denne kuren. På nettet står det at jeg burde være forsiktig med alkohol under denne kuren pga skade for leveren, mitt spørsmål er da hvor mye alkohol en 16 år gammel jente kan drikke om hun skal på fest med venninne sine. Tenker sirka 1 eller 2 cider, burde det gå fint? Veier 60kg og er 160 høy hvis det har noe å si.

Kvinne, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at du bør være veldig forsiktig med alkohol når du står på Isotretinoin. Det finnes ikke noen klar fasit på hvor mye du vil tåle, og derfor bør du drikke så lite som mulig, helst ingenting.
Det er forskjellig hvor godt leveren tåler Isotretinoin, og hvor godt du tåler alkohol, avhenger av dette. Dersom du har utslag på leverprøvene, er det derfor enda viktigere å avstå fra alkohol. Vi anbefaler at du snakker med legen din om dette, som kan gi deg råd tilpasset din situasjon.