Imovane nedtrapping

Hei.
Har brukt 7,5mg Imovane i to år. Primært bruker jeg det for muskelsmerter. Tar en halv tabelett to ganger til dagen. Har merket at virkningen blir dårligere og varer mindre, så da er det vel kommet til et punkt hvor jeg enten må øke eller slutte. Jeg velger å slutte. Vil jeg ha problemer med abstinenser mon tro..? Leser at det er benzo lignende effekt, og er litt redd for trøblete abstinenser. Har Fibromyalgi og Nevropati i beina og klarer meg med det på en måte. Gode råd og tips for å slutte..?
Takk..!

Mann, 48 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kjenner ikke til din sykehistorie, derfor kan vi ikke gi deg et konkret svar på spørsmålet ditt. Generelt er det slik at Imovane og lignende legemidler kan virke avhengighetsskapende, og for noen vil det å slutte brått kunne medføre bivirkninger.
I Felleskatalogen om Imovane står dette om å avbryte behandlingen: «Hvis behandlingen stoppes brått kan ulike symptomer som søvnproblemer, angst, skjelving, svette, uro, forvirring, hodepine, urolig hjerte, mareritt, hallusinasjoner og irritabilitet forekomme. Behandlingen bør trappes gradvis ned i samråd med lege».
Du kan også se på vår link om hjelp til å slutte med legemidler. Din lege vil også kunne hjelpe deg med problemstillingen din.
Lykke til!