Hvorfor er det individuellt hvor lenge thc sitter i kroppene?

Hei
Jeg lurer på hvorfor det er sånn at det sitter thc lengre i noens kropper enn andre.
Da jeg for ca ti år siden ville bli ren tik det meg nesten 5 mnd og bli helt fri fra det. Mens jeg har hørt om andre som har blitt ren i løpet av ett par uker?
Også har jeg hørt om folk som, har vært rene lenge, men som har hatt positive resultater på prøvene pga det er skilt ut via fettet i kroppen???
Kan dette stemme? Og hvorfor sitter thc lengre hos noen enn andre. Her snakker jeg like mye inntak også….

Kvinne, 37 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er mange faktorer som påvirker hvor lenge THC kan spores med urinprøver. Selvsagt handler dette delvis om hvor stor mengde som har vært inntatt, hvor regelmessig du røyker og hvor mye THC du får i deg de gangene du røyker (THC-styrkegrad kan tross alt variere ganske mye mellom ulike cannabisprodukter).
Men, som du er inne på, så handler dette også om hvordan THC-avfallsstoffer legger seg i fettvevet, før det deretter forbrennes derfra over tid. Dette gjelder først og fremst ved mer regelmessig bruk. Generelt, jo mer THC-avfallsstoff som ligger i fettvevet, desto lengre tid tar det før man vil teste helt rent på urinprøver. Fra naturens side er det simpelthen slik at ulike personer har ulik forbrenning; med andre ord handler ikke dette om egenskaper ved THC i seg selv, men snarere hvor rask forbrenning man har generelt. Ved regelmessig bruk kan dette derfor ta flere måneder for noen, mens andre vil forbrenne samme mengde på betydelig kortere tid.
Det stemmer også at enkelte vil kunne teste positivt på urinprøver selv om de har testet negativt tidligere, uten å ha gjort nye inntak i mellomtiden. Dette er fordi et prøveresultat påvirkes av urinens konsentrasjon på det aktuelle tidspunktet, noe som bl.a. påvirkes av mat- og drikkeinntak i forkant, når på døgnet prøven tas og lignende. Hvis man f.eks. også har vært fysisk aktiv i nær forkant av prøven, vil man som regel også frigjøre/forbrenne en større mengde THC fra fettvevet, som vil kunne virke inn på prøveresultatet. Men denne perioden med vipping mellom positive og negative prøvesvar er sjelden snakk om så veldig lang tid.
Du kan lese mer om dette i vår artikkel om cannabis og urinprøver.