Hvor lenge varer en blåvalium om jeg skal sove?

Jeg har tatt en del cola i natt, skal på jobb om en del timer. Men lurer på hvor lenge effekten av en hel/halv/kvart blåvalium varer når jeg tar det før jeg sover?
Også om jeg ikke er påvirket av noe, om hvor lenge det varer?

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste – det kan ta opp til flere dager å få svar. Ved behov for umiddelbar tilbakemelding, ta kontakt på telefon eller chat i åpningstidene, eller kontakt f.eks. Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Blåvalium er i utgangspunktet kun en illegal «gatevariant» av det beroligende legemiddelet Valium. Blåvalium kan være smuglet fra utlandet (da dette selges over disk i enkelte land), og/eller det kan være fremstilt i illegale laboratorier. I utlandet har blå valium-tabletter ofte en styrke på 10 mg virkestoff (diazepam), med noen unntak – i Norge er det kun tabletter á 5 mg som har markedsføringstillatelse. Ettersom blå valium altså omsettes illegalt i Norge, kan du ikke nødvendigvis vite sikkert at de faktisk inneholder det de er ment å inneholde, samt hvor sterke de er. Men – sett at disse faktisk inneholder 10 mg. diazepam per tablett, vil én slik tablett ha effekt i 30-160 timer (jf. denne tabellen fra Oslo Universitetssykehus).