Hva skjer hvis jeg sier til psykologen min at jeg røyker hasj?

hei!
Jeg skal kanskje bli innlagt på psykriatrisk avdeling for voksne snart men har ikke sagt til min psykolog at jeg røyker hasj. hva skjer hvis jeg blir innlagt og må ta urinprøve og så tester positivt for cannabis? og hva skjer hvis jeg forteller det til psykologen min?

Kvinne, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hva som skjer dersom du innrømmer hasjbruk ovenfor psykologen er i utgangspunktet en vurderingssak fra psykologens side. Men dersom du f.eks. har førerkort, er det sannsynlig at du i så fall må levere fra deg dette midlertidig, hvor du vil få det tilbake «på prøve» dersom du leverer rene urinprøver i seks måneder. Dette gjelder uansett om du aldri kjører ruspåvirket. Videre, hvis du har omsorg for barn er det også mulig at psykologen vil melde fra til barnevernet (pga. meldeplikt). Ellers kan en innrømmelse av cannabisbruk (eller andre rusmidler) ha innvirkning på en eventuell utredning/diagnostisering av deg, men dette vil altså avhenge litt av din situasjon, og hvorfor du skal legges inn i utgangspunktet. En slik innrømmelse kan i prinsippet også begrense litt hva slags medisiner du evt. kan få utskrevet, men dette gjelder altså kun enkelte typer medisiner. Dersom det ville vært aktuelt å gi deg en av disse medisinene, forutsettes det vanligvis en tre måneders periode med rene urinprøver før dette evt. kan innvilges.