Hva kan jeg gjøre med en alkoholisert far?

Hei!
Jeg er bare litt fortvilet og trenger råd. Min far er svært oppegående og flink mann, som jobber svært mye. Når han har fri eller skal slappe av på kveldstid tyr han til alt for mye vin. Han blir sløv og begynner å snakke alt for mye om at han er sliten og hans suksess på jobb, og da må han få lov til å «slappe av». Det har vært noen episoder det siste året hvor det har gått veldig langt og han ikke er seg selv, men veldig krass og skremmende. Dette skjer ikke ofte, men litt for ofte spør du meg. Har prøvd alt, snakke med han både når han er full og edru, vært borte over lengere tid for å vise hva jeg føler osv. Familien min har også forsøkt, men det er tydelig at vi ikke kan hjelpe. Han er verdens beste pappa på dagen, liker bare ikke å se han sånn på kveldstid. Hva kan jeg gjøre? Han tar meg ikke seriøst.

Kvinne, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Forstår godt at du er i en vanskelig og fortvilet situasjon. Det er bra at du tar på alvor de vanskelighetene som du beskriver. Når en forelder ruser seg kan det være utfordrende å vite hva man skal gjøre. Du beskriver at du har forsøkt å snakke med din far ved flere anledninger, uten at det har gitt bedring i situasjonen. Du beskriver også at du ikke blir tatt seriøst av din far.
Det kan være lurt å ta opp temaet med din far på en ikke-konfronterende måte. Istedenfor å fokusere på hva han gjør, kan det være lurt å fortelle om din opplevelse av situasjonen, og hvordan du påvirkes av hans rusbruk. På vår nettside kan du finne mer informasjon om hvordan snakke med en som ruser seg.
Det er vanskelig å hjelpe noen som ikke selv ønsker hjelp. For at noen form for behandling skal ha noen varig effekt, må personen det gjelder selv ønske en endring. Hvis din far etterhvert skulle ønske hjelp, kan han snakke med en lege som kan henvise ham til behandling.
Som pårørende er det viktig å kjenne sin begrensning, og ikke ta på deg for mye arbeid. Du er ikke ansvarlig for din fars rusbruk. Vi tenker at det kanskje kan være godt for deg å få prate med noen om situasjonen med din far, det er ikke bra å gå alene med vanskelige tanker over lengre tid. Helsestasjon for ungdom eller utekontakten der du bor, kan være fine steder å henvende seg for en prat.
Du må gjerne ta kontakt med oss på telefon eller chat om du skulle lure på noe mer.
Lykke til!