Mistenker at mannen min ruser seg

Hvem kan jeg prate med hvis jeg mistanker at mannen min bruker rus? Jeg vil at han blir bedre ,og at saken ikke blir verre. Jeg er bekymret for mine barn som er 18 og 14 år.
Jeg vil forebygge tilstanden hans så fort som mulig.
Takk.

Kvinne, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ikke så godt å si noe sikkert om hva du bør gjøre når vi ikke vet mer om situasjonen enn det du skriver. Vi antar at du har snakket med din mann om det, og at han ikke vil snakke om det? Hvis du ikke har snakket med han om det anbefaler vi at du gjør det. Du finner forslag til hvordan du planlegger og gjennomfører en slik samtale på vår hjemmeside – Bekymret for noen?.
Hvis det stemmer at han ruser seg og trenger behandling, får han det ved å kontakte legen sin eller NAV. De kan henvise ham til rusbehandling slik at han får hjelp.
Siden dere har barn hjemme og en er mindreårig kan vi også anbefale og ta kontakt med Familievernkontor der dere bor. På familievernkontoret kan du få tilbud om samtale alene og sammen med familien. Ofte er det nødvendig at alle får delta i å løse problemer som berører hele familien.
Du er også velkommen til å ringe RUStelefonen anonymt på 915 98588 for en utdypende samtale.