Helgefyll

Nå er det fredag igjen, men jeg gleder meg ikke over det. Mannen min kommer til å sprette den første flaska med øl i seks-tiden. Han vil da drikke jevnt også etter at han er full i halv tolv- tiden. Barna er i seng før han blir veldig full. Jeg legger meg i 12 tiden. Men han tar ikke hensyn til det. Når jeg våkner på natta finner jeg han sovende et eller annet sted, gjerne med låst dør på badet. Når jeg tar det opp at jeg synes det er vanskelig blir han lei seg, men fortsetter i samme mønster to uker senere. Hva gjør jeg nå? Vil ikke bli uvenn med han.

Kvinne, 41 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Slike situasjoner er det nok mange som opplever, og det finnes ikke noen enkel løsning på et slikt problem. Du sier at du tar det opp med han og han blir lei seg, men fortsetter. En sånn reaksjon vitner kanskje om at han ikke helt forstår hvor alvorlig du opplever det, eller at han ikke vil eller klarer å ta ansvar. Vi vet ikke hvorfor han reagerer på den måten han gjør, og det er det kanskje bare han som vet. Men, du bør nesten forlange at han forklarer hvorfor han blir lei seg og hvorfor han allikevel fortsetter. Du skriver også at du ikke vil bli uvenn med han; er det slik at han blir sur og sint hvis du stiller krav til han? På generelt grunnlag mener vi at det ikke er urimelig å forlange at han drikker mindre av hensyn til deg og barna. Og hvis han ikke forstår eller respekterer dine behov, blir det opp til deg selv å vurdere om du fremdeles er villig til å utsette deg selv (og barna) for denne atferden, og om det i så fall er aktuelt for deg å bli værende i forholdet eller ikke. Det er kun han selv som er ansvarlig for sine valg, men du kan bestemme hva du faktisk skal finne deg i og ikke.
En måte å komme videre på er å planlegge en ny samtale med han, og på vår hjemmeside finner du en guide til hvordan snakke med noen om deres rusproblem. Kanskje finner du tips og informasjon der som er nyttige for deg. Siden dette er et problem som berører hele familien, kan du også kontakte et familievernkontor der dere bor for hjelp. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på tlf. 915 08588 for en mer utdypende samtale.