Gift med en alkoholmisbruker og er så sliten

Hei,
Har i snart 30 år vært sammen med en mann som misbruker alkohol. Har prøvd å snakke med han utallige ganger, har også flyttet ut av vårt felles hjem til ingen nytte. Han innrømmer å ha et problem, men neste dag er det glemt. Vanskelig å ta dette opp med han da han blir sint og sur og klarer på ett vis å legge skylden over på meg. Er ganske sliten selv nå etter å også ha hatt ett alvorlig sykt barn i en periode, der han heller ikke var særlig tilstede. Har ikke lyst å gjøre ting sammen med han, noe som også gjør han irritert og sint. Han har liten kontakt med våre barn, da de er både lei og slitne av hans alkoholmisbruk. Hvordan skal jeg gå videre?

Kvinne, 55 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at du synes dette er uholdbart og at du er sliten.
Du kan forsøke å sette noen krav til mannen din. Hva skal til for at du skal fortsette forholdet? Et eksempel på et slikt krav kan være at må han godta rusbehandling eller noe annet som er viktig for deg. Du skriver at han tidligere har reagert på slike forsøk på dialog med sinne, så dersom du ønsker hjelp til en slik samtale kan du kontakte Familievernkontoret der dere bor.
Hvis han ikke ønsker å forandre seg, selv etter en slik samtale, har du egentlig to valg. Velge å fortsette forholdet som før (uten å forvente at ting skal bli annerledes), eller gå fra ham. Det er opp til deg å finne ut hva som er riktig i din situasjon.
Ønsker du å snakke med noen med erfaring fra det å være pårørende kan du kontakte Pårørendesenteret i Rogaland. Du er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon eller chat for å diskutere situasjonen nærmere.