Gå av Lorazepam

Hei
Jeg lurer på hvor lenge man på trappe ned på 2 MG Lorazepam.Har gått på samme dosen i 1 år og vil av disse nå.Vil legge til at det er ikke alle som må øke dose på disse medisiner ved lang tids bruke.2 MG virker like godt på meg etter et år og har ikke hatt bivirkninger,kun god hjelp i en livskrise.

Kvinne, 45 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er fint at du har hatt godt utbytte av medisinene, og at du vil gå av nå. Det betyr kanskje at livskrisen også har gitt seg noe? Medikamenter må som regel trappes ned over tid. Det er en lav dose du står på, men ettersom Lorazepam er et relativt potent legemiddel samt at du har stått på dette såpass lenge, anbefaler vi deg å ikke trappe ned på egenhånd. Ta kontak med fastlegen din, og få til en nedtrappingsplan.