Forenkla forelegg for cannabis ift vekterjobb.

Hei.
Jeg ble tatt eller arrestert i 2013 for besittelse av litt cannabis. Fikk et forenklet forelegg, og betalte ett år senere også med Securitas jobben jeg hadde. Fikk beskjed at det skulle forbli på rullebladet mitt i 5 år ift sikkerhets relaterte jobber. Nå har det gått over 5 år, og lurer på om det vil dukke opp i uttømnende politiattest hvis jeg skulle søke igjen på en lignende jobb (f.eks ordensvakt i Oslo). Er dette noe dere vet noe mer om..?
Mvh fortvila

Mann, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi skal svare deg så godt vi kan, men du bør vite at svaret blir på generelt grunnlag: vår kunnskap om det rent juridiske er litt begrenset, og du bør uansett vurdere å rådføre deg med en advokat/jurist, som kan gi deg et mer kvalifisert svar.
Uansett: det finnes ulike typer politiattester; ordinær, uttømmende, avgrenset og utvidet. De viktigste skillene mellom disse er hvilke lovbrudd som er synlige på dem, hvor lenge de er synlige der, samt hvem som har rett til innsyn i dem. Dette er nærmere beskrevet i denne artikkelen fra Ung.no.
Når det gjelder den uttømmende politiattesten, skal i prinsippet alle lovbrudd være synlige uavhengig av hvor lenge det er siden de fant sted. Det finnes noen unntak, bl.a. lovbrudd som har medført et forenklet forelegg. Disse skal ikke oppføres i strafferegisteret overhodet, så når du sier at du har fått et forenklet forelegg, lurer vi på om det ikke egentlig heller dreier seg om et vanlig forelegg. Et forelegg er dessuten det mest vanlige å benytte i narkotikasaker, og er en bot på samme måte som forenklet forelegg er en bot, men som derimot også vil oppføres i strafferegisteret. Dersom det faktisk er et forelegg du har fått, vil dette altså være synlig på den uttømmende politiattesten også etter 5 år. På den ordinære politiattesten, f.eks., vil det derimot ikke lenger være synlig.
Så: dersom du planlegger å søke på jobber/utdanninger som krever en uttømmende politiattest, kan dette lovbruddet bli et problem for deg. I så fall bør du likevel ta kontakt med det aktuelle arbeids-/utdanningsstedet, og forhøre om hvilke muligheter du har og ikke.