Fest og drikkepress

Jeg er invitert til Halloween fest hos en venninne og hu skal ha alkohol og sånn, hvordan kan jeg få de til å ikke drikke så mye? Har litt lyst til og drikke selv men jeg syns det er litt tidlig når jeg er 13 år. Men hvis alle andre drikker så føler jo jeg litt press til å drikke også. Hva burde jeg passe på?

Kvinne, 13 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Hei, det kan være vanskelig å få andre til å ikke drikke så mye på fest. Det viktigste er at du selv gjør det du ønsker.
Det er mange som kan kjenne på et press om å drikke på fest eller i andre situasjoner. For mange kan det være vanskelig å si nei. Dersom man er litt forberedt før festen, kan det være enklere å si nei.
Du kan forberede deg på å takle drikkepress ved å se på våre tips.
Lykke til!