Farlig å ta 3 Imovane?

jeg har dårlig søvn, for mange spørsmål i hodet som jeg nok ikke får svar på. Fortiden innhenter meg, noe skjedde i barndommmen (12) som var helt galt og noe i ekteskapet mitt som også er helt galt. Dette plager meg om natten og det er vondt for meg (gråter mye). I kveld har jeg det vondt og nå skriver jeg midt på natten og vurderer å ta min 3. Imovane. Er det farlig ? håper på svar.

Kvinne, 79 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
For å begynne med spørsmålet ditt: nei, det er generelt ikke farlig å ta 3 stk. Imovane, sett at du ikke har drukket alkohol eller inntatt noen andre sløvende legemidler. Men du bør unngå å gjøre dette oftere enn nødvendig, da Imovane kan være ganske vanedannende.
Her beskriver du en situasjon som høres vanskelig ut for deg. Du sier at du har hatt noen vonde opplevelser i fortiden, og at dette er noe du sliter med i ettertid. Derfor håper vi at du har noen du kan snakke med om hvordan du har det – og hvis ikke, vil vi oppfordre deg til å finne noen du kan snakke med. Å snakke med noen kan være veldig godt, og det er bedre at du har noen du kan støtte deg på, enn at du skal bære på dette alene. Du kan f.eks. snakke med venner/familie, men også legen din, en psykolog, eller du kan se på denne lenken som gir en oversikt over mange ulike hjelpetelefoner. Vi håper at dette var til hjelp for deg.