Eksamen

Hei. Jeg går 2 året på miljøarbeid innen rus og skal ha en eksamensoppgave, lurte litt på hjelp i forhold til problemstillingen.
– Hva bør vi legge vekt på i veiledning til tidligere rusavhengige for å unngå bruk av vold?
Håper på litt hjelpe fra dere 🙂
Hilsen
Tonje

Kvinne, 28 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vårt fagområde er fortrinnsvis kunnskap om rus og hjelpeapparatet knyttet til det. Oppgaveteksten din er for oss litt uklar – gjelder det at de tidligere rusavhengige utøver vold mot andre, eller at veileder ikke ønsker å utøve vold mot dem? Vi er ikke kjent med at det eksisterer noe spesiell voldsproblematikk blant tidligere rusavhengige. Hvis påstanden er at tidligere rusavhengige er mer tilbøyelig til å benytte vold, enn andre grupper i samfunnet, bør det begrunnes godt. I motsatt fall risikerer en med en slik påstand at en sårbar gruppe blir ytterligere stigmatisert.
Du er velkommen til å skrive inn til oss på nytt med en litt mer presisert problemstilling, så skal vi forsøke å svare mer utfyllende!