Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Jeg har lyst til å ta 80 paraceter.. jeg har depresjonproblemer hvor mye vil det skade meg eller så vil jeg ta så mange som mulig.

Kvinne, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi gir ikke informasjon om dødelig dose av medikamenter eller annet. Overdose av smertestillende medikamenter kan medføre alvorlige organskader (inkludert hjerneskader), så vi anbefaler deg virkelig å ikke gjør det. Du skriver at du har depresjonsproblemer, og at det er årsaken til at du vil ta så mange tabletter. Mange får en eller flere depresjoner i løpet av livet, så det er ikke så uvanlig. Alle opplever vi sorger og problemer, så livet går opp og ned. Vi vet ikke hvordan du opplever det eller har det, men en depresjon gir mange en følelse av at livet er håpløst. Er det slik for deg er det viktig å ta håpløshetsfølelsen på alvor, og søke hjelp. Vi vet ikke om du har oppsøkt noen for hjelp for depresjonsproblemene dine, men det finnes mye god hjelp å få. For de aller fleste vil det være nyttig å dele tanker med en de har tillitt til. Har du venner, familie eller andre som du tenker kan forstå og hjelpe deg kan du jo starte med og fortelle det til en av dem. Synes du det er vanskelig å dele med noen av de som står deg nærmest finnes det andre du kan ta kontakt med. Helsesøster på skolen, eller Helsestasjon for ungdom der du bor. På Helsestasjon for ungdom eller hos din fastlege kan du få henvisning til psykolog. Det finnes også hjelpetelefoner som Kors på Halsen og Mental Helse hvor du kan ringe anonymt og snakke med noen om det som plager deg.  Disse telefonene er også gratis. Ringer du legevakt på 116 117 vil de også tilbyd akutt psykiatrisk hjelp.
Vi håper virkelig at du oppsøker hjelp for problemene dine. Med kyndig hjelp vil du sikkert finne vei ut at den håpløsheten du kanskje kjenner på nå.