Bruk av sobril

Jeg har utviklet toleranse på sobril, tar nå 6-7 tbl på 15 mg i løpet av 6-7 timer på kvelden, jeg begynner å få abstinenser nå tidlig på kvelden, veldig ubehagelig. Nå blir jeg helt vill etter å ta sobril for å bli kvitt ubehaget. Nå vil jeg ut av dette pille bruket. Grunnen til at jeg begynte var at jeg har søvn og angst problemer pga kronisk sykdom. Jeg bruker ikke rus ellers, litt alkohol av og til, men da bruker jeg ikke sobril. Har dere tips på hvordan jeg kan kvitte meg med sobril og abstienens. Og hvordan er det å ta en potenspille (levitra) når jeg går på sobril? Håper på svar

Mann, 47 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanlig å utvikle toleranse for Sobril, og det er vanlig å oppleve abstinenssymptomer når kroppen ikke føler at den får nok Sobril. Når du nå har begynt å oppleve disse tingene, kan det nok være greit å kutte/redusere, som du jo foreslår. Den beste måten å gå frem på er ved gradvis og forsiktig nedtrapping. Det er viktig å bruke god tid, slik at prosessen føles mest mulig overkommelig for deg. Du kan snakke med legen som skriver ut medisinene om å få en plan for nedtrapping. Se også vår guide om hjelp til å slutte med benzodiazepiner.
Når det gjelder samtidig bruk med Levitra, skal ikke dette være et problem så vidt vi kjenner til. Men dette er et medisinsk spørsmål og sånn sett utenfor vår kompetanse å svare på – anbefaler derfor at legen din bekrefter/avkrefter dette.