Avhengig av hasj?

Hei!
Jeg og samboeren min røyker hasj mer eller mindre hver kveld og har holdt på sånn i over et år nå! I det siste så har jeg tenkt utrolig mye og er egentlig veldig redd for at jeg har blitt avhengig. Hvordan kan jeg egentlig vite om jeg er det? Det er aldri noe problem hvis jeg skal noe som gjør at jeg ikke får røyket en kveld og heller ikke å reise på en ukes ferie med familien er noe problem. Men likevel, det er jo ikke bra å røyke hasj hver kveld av den grunn.. Jeg holder på med tredje året på universitet og er snart ferdig med bacheloren min, jobber ved siden av og har et sosialt liv, røyker sjeldent før rundt 20-21 tiden på kvelden, så jeg føler på mange måter at det ikke påvirker hverdagen min på en spesielt negativ måte annet enn at jeg er litt surrete.. Ingen av venninnene mine vet at dette er noe jeg driver med, da min venninnegjeng overhode ikke har noen tilknytning til noe rusmiljø eller henger med mennesker som ruser seg .. Familien min hadde virkelig fått et stort sjokk og blitt helt knust om de fant ut at jeg røyker hasj. Dette gjør at jeg sitter igjen med ekstremt dårlig samvittighet og spesielt dette med hva familien min ville følt om de fant det ut plager meg! De har ingen erfaringer med rus, og kan veldig lite om det, så de ville sikkert tenkt at jeg var blitt narkoman om de fant det ut.. Noen ganger stopper jeg litt opp og lurer på hva i all verden jeg egentlig driver med og om jeg har mista det helt, mens en annen del av meg «roer meg ned» ved at jeg tenker at røyken er min måte å slappe av på og roe meg ned på om kvelden, og at det kunne vært mye værre.. Samtidig så er det jo ingen gode grunner til å fortsette sånn her! Greit nok at samboeren min og jeg får det veldig morsomt sammen, vi føler oss avslappet og har det digg, men dette et jo ikke bra og jeg vet jo at vi kan ha det gøy uten å røyke også.. Jeg vet ikke, jeg føler bare virkelig for å snakke om dette med noen, men så kan jeg jo verken ta opp dette med familien min eller vennene mine, derfor prøver jeg heller her! Hva tenker dere rundt det jeg skriver nå og tror dere at jeg har et problem?

Kvinne, 22 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å si hvor grensen går mellom «avhengig» og «ikke avhengig». Du sier selv at du klarer deg fint også uten å røyke en kveld (eller en uke), og det er jo en god ting. Det er mange kriterier som brukes når man stiller diagnosen «avhengighetssyndrom«, hvor man bl.a. vektlegger bruksmønster, holdninger, abstinenssymptomer, toleranseutvikling og lignende. Dette er jo litt sammensatt. Men noe som kanskje er litt mer håndgripelig, er hvorvidt bruken kan kalles problematisk eller ikke. Dette kan også være litt vanskelig å definere, men for å se enklest mulig på det, kan det være greit å vurdere hvorvidt bruken faktisk medfører problemer for deg eller ikke. Og her sier du jo selv at du opplever noen problemer – f.eks. dårlig samvittighet, at du bekymrer deg over hvordan venner/familie ville ha reagert, at du er redd for at du har blitt avhengig. Dette er ting du kan slippe dersom du går inn for å kutte/redusere forbruket. Det er helt naturlig å være litt frem og tilbake, men hvis det er slik at du innerst inne ønsker å slutte, kan det kanskje være greit å vektlegge alle fordelene du ser ved å kutte ned/ut, og alle ulempene du ser ved å fortsette slik du gjør. Dette er en samtale du gjerne kan inkludere samboeren din i også, slik at dere kan finne en felles målsetting, og hjelpe hverandre med å nå dette målet. Du sier jo også selv at det er «ingen gode grunner til å fortsette sånn her», noe som tyder på at du kanskje bør gå inn for en endring. Ofte er det jo sånn at jo lengre du utsetter det, desto vanskeligere vil det bli.
Du kan lese mer på våre sider om hjelp til å slutte med cannabis. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du ønsker å diskutere situasjonen din nærmere.