Antidepressiva

Jeg har angst og er deprimert.legen foreslår å bruke anti depressiv. Jeg er veldig skeptisk da jeg har hørt at det kan ødelegge sex livet.stemmer det?

Mann, 58 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og svarer i utgangspunktet ikke på spørsmål om legemidler med mindre det er snakk om bruk til rusformål.
Generelt kan vi likevel si at det finnes ulike typer antidepressiva, med ulike bivirkninger. Dersom legen vurderer en spesifikk type antidepressiva, kan du bl.a. lese om bivirkninger av den aktuelle medisinen i Felleskatalogen, samt hvor vanlige/uvanlige de ulike bivirkningene er. Merk at det kan variere fra person til person hvilke bivirkninger man evt. kan oppleve, samt i hvor stor grad man evt. opplever dem. Dette er også noe du kan ta opp med legen din, da korrekt medisinering ofte innebærer en periode med prøving og feiling.