Amfetamin og førerkort

Hei!
Eg startet å bruke til helg og fest, ca 9år siden! Men det utviklet seg til å bruke stoffet hver dag! Betaler ikke regninger, stoffet kommer først!
I denne perioden har eg tatt klasseC sertifikat, så eg lurer på om eg mister alle sertivikater om eg tar steget til avrusning??
Viktigste er selfølgelig å bli rusfri, bare greit å vite hva eg må ofre!

Mann, 41 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Siden du bruker amfetamin fast oppfyller du ikke helsekravet til førerkort. Det betyr at du vil miste førerkortet frem til du oppfyller helsekravet igjen.
For førerkort klasse 1 er helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver, mens for førerkortklasse 2 og 3 er helsekrav oppfylt etter tre års rusfrihet.
Du mister det altså ikke for godt, men du må være rusfri for å få det tilbake. Reglene for rusmidler og førerkort finner du i Førerkortveilederen. Det er fint at du ser at det viktigtste for deg er å bli rusfri, og håper ikke (midlertidig) tap av førerkort vil gjøre at du vegrer deg for å legge deg inn til avrusning. Det høres ut som det uansett er en liten pris å betale med tanke på konsekvensene din rusbruk fører med seg, slik som for eksempel at regninger ikke betales.