Alkoholslutt

Hei. Jeg har sluttet å drikke alkohol 40 dager siden. Jeg har angst og depresjon fra før. Jeg brukte alkohol til å hjelpe meg å slappe av. Jeg drakk ikke hver dag, men i det siste det har vært alt for mye og alt for ofte. Siste gang jeg drakk jeg fikk «blackout» og skjønte jeg kan ikke fortsette sånt. Føler meg mye mer deprimert og selvmordstanker er sterkere etter jeg har drukket. Fortsett føler meg veldig usikker om jeg skal klare det. Den sosiale trykk er veldig sterk. Jeg føler meg veldig alene inni meg. Men jeg ønsker ikke å redusere alkohol elns. Jeg ønsker ikke å drikke alkohol i det hele tatt. Jeg har lyst å være fri. Men angst dukker opp ofte. Og følelsen : skal jeg klare dette hvis alle rundt meg i dette verden drikker? Mange sånne filosofiske spørsmål… Ønsker ikke å gi opp.
Takk på forhånd.

Kvinne, 27 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så fint at du har blitt bevisst på alkoholbruken din, og at du ikke har drukket alkohol på 40 dager. Det er en veldig god begynnelse. Det virker også som du er svært motivert til å slutte. Du beskriver at du føler deg mer deprimert når du har drukket, og at du ikke ønsker å drikke alkohol i det hele tatt. Dette er svært gode grunner for å slutte. Å slutte med alkohol vil på både kort og lengre sikt kunne gi deg fordeler.
Å slutte med alkoholen vil trolig kunne gi deg bedre humør, og ha en positiv effekt på depresjon. Samtidig innebærer det å slutte en utfordring for deg da alkohol ofte er knyttet til sosiale sammenhenger som fest og venner. Vi skjønner derfor at det er vanskelig, men det er fullt mulig å slutte selv om andre drikker. Dette er et valg du selv tar, og det er viktig at du gjør det du selv vil. Det å slutte kan være en ensom prosess, og det kan være lurt å søke råd og støtte hos andre.
Les mer i vår artikkel om hvordan man kan slutte med alkohol.
Du kan også søke hjelp og støtte hos din fastlege. Fastlegen kan også hjelpe deg med angsten knyttet til alkoholen.
denne linken til Helse Norge kan du finne oversikt over ulike behandlingsalternativer.
Masse lykke til!