Alkoholpsykose?

Hei
Jeg har en kompis som i går natt kontaktet meg og ville ta sitt liv. Jeg skjønte at han hadde ihvertfall inntatt alkohol. Men han tar egentlig d er t som kommer hans vei, bl. A. Kokain. Jeg har tatt avstand fra han da han svartner i øynene når han drikker og oppfører seg uakseptabelt. Det skjer ikke hver gang, men ofte nok til at jeg blir ukomfortabel. (Jeg er vokst opp rundt alkohol, narkotika missbruk og psykiske sykdommer). Jeg er absolutt ingen ekspert og tror ikke det selv, men tror kanskje det muligens er alkoholpsykose som er årsaken de gangene han har kontaktet meg ang. det å ville ta sitt eget liv. I går natt kontaktet han meg kl 2 på natten og satt tydeligvis i en kollega sin bil og snakket med meg via melding og snapchat ang det å ikke ville leve lengre. Jeg bestemte meg for å møte han når han spurte om jeg kunne. Jeg sku møte han hjemme hos han, men da jeg kom dit var han da tydeligvis sovnet(han svarte ikke lengre, tok ikke telefonen) . Vinduet hans var på gløtt så jeg stakk hodet inn og han virket dissorientert og visste ikke helt hvem jeg var før jeg sa navnet mitt. Han sa jeg sku komme inn, men det var låst og han sovnet igjen på rappen og jeg bestemte meg for å gå derfra. Jeg sendte da en snapchat om at jeg hadde vært der og jeg kan da se at han hr sett den. Jeg vet han da lever. Han sier i dag at han i går drakk 1L Jæger, 2 flakser prosecco, 1L Baileys og 12 øl. Ser ikke det som sannsynlig, selvom han drikker jevnlig. Jeg har vært en del med han før for ca 2 år siden, men jeg føler ikke jeg kjenner han altfor godt. Jeg vet at moren bor i ett annet fylke og han er jo ikke fra Hordaland. (jeg tilbakeholder informasjon) så jeg vet ikke om nær familie eller noen å ta kontakt med. Så jeg føler litt ansvar for å prøve mitt beste for å få orden på dette. Plutselig en dag går det gale. Jeg tror ikke han har det bra med seg selv og ingen annen form for ansvar som da gjør at alkoholinntak og annet blir en trøst. Men hva gjør jeg?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du synes situasjonen er vanskelig, og at du er i villrede om hva du kan gjøre for og hjelp han. Du skriver ikke hvor gammel kompisen din er, men vi antar at han er på din alder. Han har det sikkert ikke bra hvis han drikker for mye, bruker narkotika og stadig vekk sier han skal ta sitt eget liv. Vi vil anbefale deg å snakke med ham om dette når han er edru.  I denne samtalen kan det være greit å spørre litt rundt hva det er som gjør at han har det så vanskelig at han vil ta sitt eget liv, at du blir bekymret for ham og måten han drikker på, og at dette er noe du har tenkt mye på i ettertid. Rett og slett vise at du tar situasjonen på alvor og at du bryr deg.
Ut ifra det du skriver er det tydelig at vennen din trenger å snakke med noen profesjonelle om problemene sine. Det er viktig å huske på at du kan være en kompis, men at du ikke kan ta på deg en rolle som hverken behandler eller psykolog. I samtalen kan du derfor også gi han tips om hvordan han kan søke hjelp. Fastlegen hans kan henvise han til både rusbehandling og hjelp med psykiske problemer.
Forslag til hvordan du kan gjennomføre en slik samtale finner du på vår hjemmeside «Bekymret for noen med et rusproblem..».
Husk at du må kontakte legevakt, psykiatrisk poliklinikk eller sykehus hvis en akutt krise skulle oppstå eller hvis du blir usikker på situasjonen. Ringer han deg igjen, og sier han ikke vil leve lengre, kan du altså ringe rett til en av disse. Det er bedre å be om hjelp en gang for mye enn en gang for lite.  Ønsker du mer informasjon om hva du kan gjøre helt konkret hvis han skulle si på nytt at han ikke vil leve lengre, finner du det på denne siden hos NSSF.
Hjelper det ikke å snakke med han og du fortsetter å være veldig bekymret for ham bør du finne noen og dele bekymringen med. Snakk gjerne med noen som har erfaring med det å være pårørende, og som du stoler på. Du kan også ta kontakt med oss på RUStelefonen for en utdypende samtale.