alkohol og ensomhet

Hei.
Jeg ble skilt for et år siden og bor nå alene. Noen kvelder føler jeg meg ensom og tyr derfor til noen glass rødvin i uken, i tillegg til helgen. Får dårlig samvittighet for dette og ønsker å redusere bruken. Men synes dette er vanskelig de dagene jeg er nedfor. Hva gjør jeg?

Kvinne, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det å gjennomgå store livsendringer, kan for noen også medføre endrede drikkevaner. Det er positivt at du er er klar over dine egne drikkemønstre. Dette gjør det også enklere for deg å endre dem, dersom du ønsker det. Vi forstår det som at ensomhet trigger deg når det gjelder alkoholbruk. For å klare å endre vanene dine er det kanskje derfor nettopp dette med ensomheten du må ta tak i. Vi vil anbefale deg å snakke med noen om dette. Det kan være familie og venner, eller du kan kontakte fastlegen din å få en henvisning til psykolog. Du kan også ta kontakt med Kirkens SOS.
På våre nettsider kan du også finne nyttige tips til hvordan du kan få hjelp med alkohol.
Lykke til!