ADHD medisin

Hei.
Jeg har ADHD og har akkurat begynt på Elvanse. Jeg lurte på om effekten av elvanse kommer til å være den samme hele tiden, eller om det er mulig at kroppen etter hvert gjør seg immun mot legemiddelet? Denne medisinen fungerer veldig bra på meg så håper at jeg får den samme effekten hele tiden.

Mann, 20 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du akkurat har begynt på Elvanse. I startfasen økes dosen gradvis frem til ønsket virkning. I denne perioden kan effekter variere. I tillegg kan det oppleves forskjellig fra riktig dose er funnet til du er tilvendt denne dosen. Dersom du er helt i startfasen er det også mulig at det etterhvert vil dukke opp bivirkninger du ikke kjenner på nå. Hva disse kan være kan du lese om i Felleskatalogen eller spørre legen din om. Utover det vil nok effekten være ganske lik over tid, så vidt vi kjenner til. Det er likevel vanlig å opparbeide seg en viss toleranse, slik at du gradvis må øke dosen for å oppnå ønsket effekt.