6 månder uten lappen.

Hallo! Jeg var nylig hos legen for å ta urintest fordi jeg skal ta lastebillappen, har hatt historikk med hasj før! Har ikke røyket på 2 månder men urinprøven jeg til forrige uke var positiv. Så nå mister jeg førerretten i 6 månder å retten til å prøve meg på lastebillappen i det hele tatt på 3 år. Hva har skjedd med dette landet og hvorfor er politiet så ute etter å ta førerkort fra folk selvom man ikke kjører i påvirket tilstand? Mvh en veldig frustrert mann

Mann, 23 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår frustrasjonen din, men det er et stort samfunnsproblem at mange kjører i ulik grad av beruset tilstand. Som følge av det er Helsekravene til førerkort blitt mye strengere, og flere mister førerkort som følge av rusbruk, eller andre medisinske forhold – uansett om de faktisk kjører ruspåvirket eller ikke. Helsekravene til yrkessjåfører er enda strengere fordi de kan forvolde enda mer skade enn privatbilister. Du spør om «Hva har skjedd med dette landet og hvorfor er politiet så ute etter å ta førerkort fra folk selv om man ikke kjører i påvirket tilstand«. Det er et stort spørsmål, og vi kan ikke kan svare deg på det. Dette er noe som bestemmes av politikere/helsemyndighetene. Det vi antar er begrunnelsen for å sanksjonere i ditt tilfelle, er at de vil være helt sikre på at du ikke kjører i påvirket tilstand ettersom du har en historie med bruk av et illegalt narkotisk stoff. I tillegg avla du også positiv test på siste urinprøven, og det er grunnlag nok for legen din å si at du ikke tilfredsstiller helsekravene til førerkort.