2 Concerta istedet for 1?

Hei jeg er en 16 år gammel gutt som har ADHD og jeg bruker concerta. Jeg tar én pille hver morgen og den varer i rundt 8-10 timer tror jeg. Jeg mener concertaen er 30-35mg per kapsel. Mitt spørsmål er da, vil det være en stor forskjell hvis jeg tok 2 piller istedet for 1 hver dag? Fordi jeg merker ikke så mye forskjell når jeg bruker concertaen og når jeg ikke bruker den. Tror jeg må ha sterkere dose men vet ikke helt. Er det farlig å ta 2+ piller på en gang? osv

Mann, 16 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanlig å utvikle toleranse for denne typen medisiner, noe som betyr at mange føler at de noen ganger må justere opp dosen for å få god nok effekt. Dette er helt normalt. Kort sagt vil en dobbel dose gi dobbelt så sterk virkning.
Å ta 2 stk. er ikke farlig for en normalt frisk person, men du bør likevel få klarsignal fra legen som skriver ut medisinene, før du eventuelt prøver dette. Du trenger ikke være redd for å spørre legen om å justere opp dosen, da dette er en helt normal ting å gjøre i en behandlingsprosess.