Vennine som ruser seg

Hei! Jeg har lenge visst at venninnen min var alkoholiker, men det var seinest igår at jeg fikk vite at hun har brukt heroin i 8 mnd, 3 ganger i uken. Jeg snakket med henne om avrusing og innleggelse, men hun sier at foreldrene ikke ønsker at hun skal gjøre det. Psykologen hennes er også enig i at hvis en endring skal skje burde dette gjøres. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg vil selvfølgelig at hun skal komme seg på beina igjen. Det er ikke en ønskelig situasjon at en 21 år gammel jente er alkoholiker og bruker heroin.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er helt enige med deg, det er ingen heldig situasjon for en 21 år gammel jente å velge å ruse seg så mye at det blir et problem.
Når det gjelder behandling, hvis hun er over 18 år, har det ingen betydning hva foreldrene hennes mener om innleggelse. Hun er myndig og bestemmer dette selv. Du kan være en god og rusfri venn og støtte, det er det aller viktigste. Det er ikke din oppgave å redde henne ut av rusmisbruket. Les gjerne mer om pårørendes rolle på denne siden.