Utslett etter ecstasy

Hei
Jeg tok en extacyablett i helga og våknet opp med utslett på venstre kinn og nakke, deler av bryst, rygg og venstre håndledd. Utsletter ligner på kviser/blemmer. Jeg har eksem, men aldri opplevd å få slikt utslett (kun lignende ved håndleddet pga allergisk reaksjon). Har også slitt med herpesutbrudd på munnen nesten hver gang etter extacy/mdma (også etter denne helgen). Denne gangen var derimot utslettet en ny faktor, og jeg ble bekymret da jeg begynte å lese om denne litt uvanlige bivirkningen. Jeg har noen autoimmune sykdommer (eksem bl.a) og dette ble trukket frem som en risikofaktor ved bruk av extacy/mdma som øker sannsynligheten for leversvikt ved bruk av disse substansene.
Hvor «normalt» er det med denne bivirkningen jeg har fått?

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi hører sjelden om personer som har fått utslett av ecstasy/MDMA, selv om vi har hørt at det forekommer. Det kan være flere årsaker til dine utslett, og du har helt rett at slike utslett kan være tegn på begynnende leversvikt. Men vi kan ikke uttale oss om din tilstand utover at bruk av rusmidler kombinert med nedsatt allmennhelse øker risikoen for komplikasjoner.
Du er nødt til å be om en klinisk undersøkelse. Vi anbefaler deg derfor å snakke med legen din om utslettene. Du behøver ikke nødvendigvis å si noe om bruk av ecstasy/MDMA, hvis du vil holde det for deg selv.