Urinprøver eller blodprøver?

Jeg mista lappen for litt over ett år siden og må vise til politi at jeg har vert «clean» i 6 måneder. Har ordna med urinprøve kontrakt greier men klarer ikke pisse mens ho dama står å ser på. Har prøvd 5 ganger med det er helt umulig. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Lurer på om det hadde gått ann å ta blodprøver istedenfor?

Mann, 20 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Grunnen til at urinprøver foretrekkes fremfor blodprøver er at urinprøvesvar ofte gir annen informasjon enn blodprøver. Et stoff forsvinner mye fortere ut av blodbanen enn ut av selve kroppen, og mens en blodprøve kan si noe om hvor påvirket en person er, vil en urinprøve fortelle konkret om en person har inntatt et rusmiddel innenfor en gitt periode eller ikke. Du bør uansett diskutere muligheter med legen din.
Hvis du synes det er ubehagelig at en dame ser på, kan du be dem få en mann til å stå der. Du kan også sitte og tisse, da er det lettere under oppsyn.