Ufør – Sobril istedenfor Paralgin Forte?

Jeg har pylestomikateter i begge nyrer,og bruker to paralgin forte ved sengetid for å ligge roligere å få bedre søvn. Nå har jeg glemt å få ny resept,men har sobril hjemme. Kan jeg ta sobril til kvelden?

Kvinne, 61 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Takk for din henvendelse, men vi må beklage – RUStelefonen kan ikke svare på slike spørsmål. Vi kjenner hverken deg eller din medisinske tilstand, og du bør ta kontakt med legen din for råd. Vi minner også om at vi ikke er en akutt tjeneste, og det kan ta opptil en uke før vi kan svare ved stor pågang. Trenger du raskt svar, og legen din ikke er tilgjengelig, anbefaler vi deg å råføre deg med nærmeste legevakt – tlf nr 116 117.