Stesolid og Tramagetic – redd for å bli avhengig

Hei. Lurer på om jeg har utviklet eller er på tur til å bli avhengig av Stesolid og Tramagetic .bruker 150 mg Tramagetic depot som jeg kan tygge opptil 600 mg av når jeg plages av manglende søvn. Tar også opptil 30-40 mg Stesolid til tider. Får disse medikamentene fra lege, bestiller bare resept på nett. Når det gjelder Tramagetic så var planen å ta en overdose, men er ikke kommet dit. Hva kan jeg gjøre, særlig med tramagetic som gir en rus som føles bekymringsløs.

Mann, 54 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Både Stesolid og Tramagetic er vanedannende over tid. Du skriver ikke noe om hvor lenge du har brukt det, og det er derfor vanskelig å si noe om hvor avhengig du eventuelt er. Det vi kan si er at det er stor sannsynlighet for at du har fått økt toleranse for disse medikamentene om du har brukt dem over tid.  Det du og legen din kan vurdere sammen er hvordan disse medisinene skal administreres og om det er mulig for deg å trappe ned på dem (alt etter hva slags årsak du har for å bruke dem i utgangspunktet).
Du skriver at du har vurdert å bruke Tramagetic til å ta en overdose, noe som bekymrer oss. Vi vil på det sterkeste anbefale deg å fortelle dette til noen. Selv om du har det så vondt akkurat nå, er det ikke sikkert det alltid vil være sånn. Du kan fortelle hvordan du har det til legen din, som kan henvise videre til psykisk helsehjelp. Du kan også ringe Mental helse sin hjelpetelefon (116 123) eller til Kirkens SOS. Begge hjelpetjenestene er anonyme, og har erfaring med å snakke om ting som er vanskelig.