Slutte med ecstasy

Hei!
Jeg har holdt på med extacy nå i 7 måneder nå. Har tatt nesten hver helg i 7 måneder. Jeg har hatt pauser inni mellom, men ikke lengre enn 2-3 uker. Har flere ganger vært innstilt på å roe ned med bruken, og kanskje til og med slutte helt med det. Men jeg klarer ikke, selvom jeg har vært innstilt, og har venner som vil hjelpe meg så har jeg ennå ikke klart det. Jeg er en jente som vanligvis går ut hver helg og som elsker å prøve ut nye ting, og miste litt kontrollen. Jeg drikker alkohol innimellom, og glemmer ofte hvor gøy jeg kan ha det med det også. Men det som ofte skjer når jeg er så og si brisen, er at jeg sikter mot extacy og har da endt opp med å knipse.
Om jeg er innstilt på å slutte så kan jeg bare sveipe tanken innom å ta det igjen, så er løpet kjørt og jeg klarer ikke motstå. Jeg er også full klar over konsekvensene ved bruk, og har selv opplevd hvor mye det påvirker livet mitt. Jeg har utrolig lyst å hvertfall trappe ned bruken, men hovedmålet er å slutte med det. Det som stopper meg er at mens jeg har holdt på med dette, har jeg også møtt mange fantastiske folk som også holder på med dette, og som gjør at det er enda vanskeligere å stoppe. For det andre klarer jeg ikke stille hodet mitt skikkelig inn for å slutte, er akkurat som at hodet mitt ikke føler seg ferdig med det, at jeg vil ha mer og mer. Så det jeg lurte på var egentlig bare om dere har noen tips til tanker og hvordan jeg kan tenke når jeg skal slutte med dette.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du skal få til en endring, er du nødt til å begynne å gjøre ting på en annen måte. Hvis du tror at du kan gå på byen som før, drikke som før og bare «innstille deg på » at du ikke skal ta MDMA, vil det ikke fungere. Dette har du jo allerede merket. Når du allerede er ute, har drukket, og «bare sveiper innom tanken å ta det igjen», er det allerede for sent å stanse deg selv. Det er problemet. Når du står i den situasjonen, er det ingen hjelp i at du har innstilt deg på å la det være. Du må finne en metode for å stanse deg selv lenge før du er midt opp i situasjonen. Det vil nok koste litt mer innsats enn det du hittil har lagt ned.
Det finnes oppegående mennesker som bruker MDMA i blant. Det er blitt mer vanlig de siste ti årene. Og en del av dem gjør det kontrollert og sjelden, en del av dem får problemer. Det kan være psykiske problemer som angst og depresjoner, eller det kan være en opplevelse av en sterk trang til å ta det, fordi en ikke klarer å feste uten å bruke MDMA. Men, hvordan det er for andre, er forsåvidt ikke så viktig. Dersom du selv føler at det blir for ofte og for mye, betyr det at for deg er dette blitt et problem. Du har en sterk trang til å ta MDMA, særlig når du drikker. Det er ikke ensbetydende med at du er misbruker eller avhengig av MDMA. Men det betyr at du trenger å sette veldig tydelige grenser for deg selv for å klare å unngå å havne utpå hver gang du er ute.
Det finnes en  måte å løse dette på som samtidig er både veldig enkel og veldig vanskelig. Metoden går ut på å la være å drikke alkohol. Dersom du gjør det, vil det være veldig mye lettere for deg å unngå MDMA-bruk. Hvis du ikke klarer å gå ut uten å drikke, kan du la være å gå ut i det hele tatt. Du kan f.eks. vente med å gå på byen i ca et år, og deretter kjenne etter om du er trygg nok på deg selv til å la være å bruke det.
Et annet alternativ er å ikke drikke i situasjoner hvor MDMA er tilgjengelig. Det kan f.eks. innebære at du bare drikker alkohol når du vet at ingen av de du er sammen med har eller kan skaffe MDMA, og at eventuell kontakter du har, er så langt unna at det er umulig å treffe dem.
En annen løsning er å finne utvalgte helger, la si en helg i måneden, der du går ut og drikker og tar MDMA. De andre helgene holder du deg unna byen.
Les mer om MDMA her dersom du ønsker. Her kan du få flere tips til å slutte.