Samboeren min røyker inne

Hei!
Samboer og kjæresten min i over to år er hasj(avhengig/narkoman/misbruker – hva sier man?). Han kommer fra et hjem hvor det er stor aksept for dette og far bruker selv, så de har røyket sammen før han flyttet hjemmenfra. Han mener derfor at det er lovverket som er utdatert og har ingen planer om å slutte å røyke.
Jeg verken røyker eller drikker selv og synes naturlig nok at dette er kjempeproblematisk. Samboeren er ellers en oppgående fyr som hjelper til hjemme og er i fast jobb, så jeg har et lite håp om at han kanskje etterhvert skjønner hvor teit det er å røyke. Det første og viktigste som gjør hverdagen utfordrende er at han røyker ut fra stuevinduet, så det lukter ofte litt hjemme. Hvordan får jeg ham til å slutte med dette? Har dere noen tips til hvordan man kan sette den grensen uten å måtte stille ultimatum om å gå fra hverandre?
Jeg er sykepleier og går konstant rundt med klump i magen fordi jeg er livredd for politirassia og at jeg skal kunne miste lisensen, selv om jeg vet at sjansen for passiv røykning er minimal når han gjør det ut vinduet. Hvordan er lovverket der? Kan jeg miste lisensen? Jeg tror ikke jeg kan leve med situasjonen slik den er nå, fordi jeg opplever at jeg får stresshodepine og vondt i brystet hver gang han skal ta seg «et blås».
Han skjønner ikke hvor mye det plager meg, så håper på gode råd!
Hilsen sykepleieren (25)

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du kan be samboeren din om å gå ut og røyke. Hvis han ikke vil det, kan dere bli enige om regler for røyking. Hvor ofte/når på døgnet/hvilke dager er det greit at han røyker i vinduet, og hvilke dager er det ikke greit. Dette er jo en kjent problemstilling for samboere der den ene røyker og den andre ikke røyker.
Hvis han synes at cannabis er bra for ham og han selv mener at han ikke har noen grunn til å slutte med det, er det egentlig ikke så mye du kan gjøre med det. Også går det an å bli enige om visse retningslinjer for omfanget av bruken, men det finnes ikke noen oppskrift på hvordan du får han til å slutte med dette. Vi har en del tips for deg til en slik samtale, og anbefaler deg å se på dem.
Du kan ikke miste lisensen. For det første har du  ikke gjort noe ulovlig. For det andre skal det mer til å miste lisensen enn å være sammen med en som bruker cannabis. Det er han som bruker det, ikke du. Det samme gjelder dersom politiet kommer til dere. Du kan si fra til samboeren din på forhånd at dersom de kommer, vil du svare dem ærlig på de spørsmål de stiller. Ingen bør måtte bære på andres hemmeligheter.
Det er forståelig at du blir stressa. Men det er også viktig å ikke bli stressa av feil grunn. Politiet og jobben din trenger du ikke være stressa for. Det finnes ikke noe grunnlag for å hverken straffe deg med brudd på legemiddelloven (narkotikabruk) eller for å ta fra deg lisens/autorisasjon.
Det at han bruker cannabis, er et valg han må stå for selv. Dersom han er en bra fyr («Samboeren er ellers en oppgående fyr som hjelper til hjemme og er i fast jobb») kan det hende det viktigste for deg er å ta stilling til om du synes det er greit at han bruker noe cannabis, og i så fall hvor mye/ofte. Dette går det an å snakke om og komme til enighet om.
Det er viktig å skille mellom tung og lett rusavhengighet. En person som drikker en liter vodka om dagen eller bruker to gram heroin daglig, er tung misbruker. For kjæresten din er det ikke like omfattende eller problematisk i seg selv. Det finnes mennesker som lever gode, normale liv selv om de bruker cannabis. Det han bør være oppmerksom på er at dersom han blir tatt for det, kan det få konsekvenser (rulleblad, problemer med visum til visse land, noen jobber han ikke kan ha osv).