Rus – hva føler barn når foreldre ruser seg?

hei, vi er to elever fra NN skule. og vi har i oppgave og skrive om rus. vi lurer på, hva føler barn når foreldre ruser seg? håper vi kan få svar på dette så fort som mulig 🙂

Kvinne, 12 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det kommer veldig an på situasjonen – f.eks. hva slags rusmidler det er snakk om, hvor ofte de ruser seg og hvor mye de bruker, samt hvordan de oppfører seg når de er beruset og i ettertid. Hvor gamle barna er, har også noe å si for hvordan de oppfatter og opplever situasjonen. Men generelt vil barn av rusavhengige foreldre ofte oppleve frykt, bekymring, utrygghet, uforutsigbarhet, skam, sinne, frustrasjon og lignende. Dette er også noe som kan prege dem senere i livet. Mange av disse barna vil helst at foreldrene ikke skal ruse seg, men føler seg maktesløse og usynlige.
Kanskje vil dere også få noen tips ved å kontakte BARsnakk, en organisasjon drevet av og for barn av rusavhengige. Se også vår veiledning til skoleoppgaver.