Ritalin i urinprøver

Hvor fort går Ritalin ut, eller hvor fort forsvinner Ritalinsyren, i urin om man knuser og skyter det inn i blodet? 30 stk 40mg på 24 timer.

Kvinne, 37 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Metylfenidat (virkestoffet i Ritalin) kan vanligvis påvises i urinprøver i noen døgn etter inntak, uavhengig av inntaksmåte. Men dersom det dreier seg om 30 stk. 40 mg. i løpet av et døgn så er dette betydelig mer enn et vanlig enkeltinntak, og påvisningstiden kan følgelig være noe lengre. Dette er likevel noe som varierer fra person til person, så det er veldig vanskelig å si noe mer konkret enn som så.
Når det gjelder ritalinsyre, vil vi tro den også forsvinner omtrent like fort, uavhengig av inntaksmåte. Snakk med et laboratorium dersom du trenger mer informasjon om dette.