Psykose og alkohol

Bekymret for adferden til kjæresten min. Han drikker mye alkohol , vanskelig å anslå enheter, men to flasker vin , pluss, drinker, noen øl. Blir ofte kranglete, vrangforestillinger. Går ut over jobb, barn, familie. En gang ble han akuttinnlagt på psykiatrisk avd pga utagering og verbal ordflom. Da hadde han ikke drukket. Drikker 3-6 ganger PR uke. Gjør rare ting som f. Eks barberer av seg håret. Jeg lurer på om han er psykotisk, og hva skal jeg foreta meg som nær pårørende?

Kvinne, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at denne situsjonen er vanskelig for hele familien. Vi vet ikke om kjæresten din får noe hjelp/behandling allerede, men dersom han ikke får det vil vi anbefale ham å kontakte fastlegen for å få en henvisning videre. Fastlegen kan både henvise til rusbehandling og til psykisk helsehjelp. Opplever du ham som psykotisk kan du kontakte legevakta. Er du usikker på om det du ser hos ham er en psykose vil vi anbefale deg å lese gjennom Helsedirektoratet sin side om psykose og tidlige tegn. Du kan også ringe legevakta å spørre hva du skal gjøre, om det oppstår en situasjon.
Du spør hva du kan gjøre som pårørende, og det beste du kan gjøre er å oppfordre ham til å søke hjelp. Er det en akuttsituasjon kan du også søke hjelp for ham. Utover dette kan du være en støttende pårørende, men du kan ikke behandle ham. Det er viktig at du også tar vare på deg selv i denne situasjonen. Du kan for eksempel ta kontakt med NKS Veiledningssenter for pårørende eller PIO-senteret.