PEth prøver. lovverk samt oppfølging

Hei. Jeg ble for noen år siden lagt inn på avvenning i 5 dager som en annbefaling av fastlege. Jeg hadde en kort periode hvor jeg slet psykisk og hvor alkohol ble en del av selvmedisinering. Jeg fikk beskjed i etterkant av oppholdet at jeg måtte gå 6 mnd helt rusfri for å kunne få ta billappen, noe jeg gjorde. Jeg fikk og beskjed om at jeg måtte ta PEth prøve i hver 3.mnd i 3 år. Jeg lurer på hvordan lovverket er for dette, er det sånn at man må ta prøver i 3 år? hvordan er det da med oppfølging av lege? Hva skjer om jeg får en prøve som er forhøyet imens jeg tar lappen? Jeg har bare fått beskjed av fastlegen at «sånn er lovverket», uten å få noe mer forklart, jeg får ikke oppfølging i form av, så hun kjenner ikke meg som person. Jeg er i 100% jobb. Leilighet og økonomi har jeg under kontroll. Kan man få en ny vurdering av en annen lege? Jeg er kjempe forvirret fordi jeg ikke får svar på noen ting, noe som gjør at dette går utover dagene mine som nå er kjempe fine.

Kvinne, 31 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Jeg lurer på hvordan lovverket er for dette, er det sånn at man må ta prøver i 3 år? I utgangspunktet, ja. I noen tilfeller lengre, i andre tilfeller kortere. Les mer i veilederen vi har lenket til, som er den veilederen som legen din bruker (se lenke). Der fremkommer de opplysningene du omtaler, både hvor de er hjemlet og hvilke praktiske tiltak som skal settes i verk. Se lenken og kikk under der det står «Helseattestens varighet» på både «begrunnelse» og «praktisk».
Hvordan er det da med oppfølging av lege? Dette varierer. Noen ønsker, trenger, får mye oppfølging, andre gjør ikke det. Legen din kan sikkert anse prøvene som «oppfølging». Vil du ha mer oppfølging enn det, er det legen din som henviser til dette.
Hva skjer om jeg får en prøve som er forhøyet imens jeg tar lappen? Det kommer an på. Alkohol er et lovlig rusmiddel, og det å nyte alkohol er ikke i seg selv et brudd på helsekravene til førerkort. Hvordan det er i hvert enkelt tilfelle, er det legen din som må ta stilling til.
Kan man få en ny vurdering av en annen lege? Spørsmålet er om det har noe for seg. Du kan til å begynne med snakke med legen, og be om en bedre redegjørelse. Det hun sier, er innenfor regelverket. Dermed vil en annen lege trolig følge de samme retningslinjene.
Noen leger forholder seg til diagnoser og regelverk, andre leger forholder seg også til mennesker. En annen lege er kanskje mer omtenksom, mer utfyllende, mer støttende, tydeligere, og mer hjelpsom. Det kan i seg selv være grunn nok til å bytte lege.
Vi håper det ordner seg for deg og at du får lappen!