Overdose?

Hei! Vet at det ikke er normalt å dø av å eøyke cannabis men jeg opplever noe sykt! Jeg har vært syk i 4 uker nå med ingen tilgang til cannabis men jeg ble frisk igår så jeg røykte idag.. etter kanskje 1 time nå så ligger jeg her i sofaen min å tror jeg får overdose. Hjertet banker å har vondt i brystet å det døles ut som det er en luftboble i halsen min som ikke kommer seg ut. Jeg føler jeg dør sakte

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er så å si umulig å ta overdose av cannabis, hvis man med overdose mener pustestans og død. Men man kan få dårlige rusopplevelser av store doser med cannabis. For eksempel er det ikke uvanlig å oppleve angst, paranoia, hjertebank, munntørrhet, vrangforestillinger og trøtthet.
Hasj fører til lavere blodtrykk, noe som gjør at hjertet pumper fortere for å oppheve det lave blodtrykket. Dermed stiger pulsen og man får en ekstrabelastning på hjertet. Dette kan i noen tilfeller føre til besvimelse, men det er ganske uvanlig.
Vi tror det kan være bra for deg å snakke med noen om det du har opplevd. Du kan f.eks ta kontakt med Helsestasjon for ungdom. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat for å snakke om situasjonen.