Mistanke om neddoping

Hei.
Jeg var på gallamiddag med jobben i helgen, der ble jeg servert vin til maten. Som regel pleier jeg å være i godt humør etter 1 flaske med vin og noen shots her og der. Men jeg har klart å black’e ut før klokken var 21.00 på 5 glass vin. Har rukket å sove, gå en lang tur og kaste opp uten noe som helst minne fra etter ca. 21.00. Det er litt merkelig at jeg har klart å være blacked out i 5-6 timer uten noe som helst minne eller at jeg har holdt meg «våken» så lenge. Vil bare understreke at jeg hadde spist frokost og mat før og under gallaen. Har hørt med de jeg var med og 5 glass vin er det jeg har drukket, ingenting mer. Noe skurrer i mosen her.

Kvinne, 21 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Fra vår hjemmeside «virkninger og bivirkninger av alkohol«: Du kan få blackout om du drikker mye alkohol, fra promille fra 1.4 og oppover. Det er større risiko for blackout om du drikker fort, som ved for eksempel shotting. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at du ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er du klar over hva som skjer. Hvor mye tid som «er borte» fra hukommelsen kan variere fra gang til gang, men det er ikke uvanlig at det kan dreie seg om timer.
Det er vanskelig for oss å si noe sikkert om hvorfor du fikk blackout, men 5 glass vin er ganske mye. En kvinne som veier 75 kg og drikker 5 glass vin på to timer vil få en promille på godt over 2. Det er derfor ikke usannsynlig at det er alkoholen som ga deg blackout selv om du tidligere har drukket tilsvarende eller mer. Hvordan man reagerer på promille kan variere fra gang til gang, og selv om du har spist godt i forkant så er det flere ting som kan påvirke.
Vi kan selvsagt ikke utelukke at du har fått i deg noe i tillegg til alkohol, men det blir helt umulig for oss å si noe om hva det kan være. Det er mulig du kan ta en urinprøve nå og få sjekket for rusmidler, men det er nok en relativt høy risiko for at det er for sent å påvise nå.