Medavhengig – har en mamma som er rusavhengig og alkoholiker

Jeg har en Mamma som er rusavhengig og alkoholiker. Hun begynte å ruse seg som 14-åring, og ble ordentlig avhengig i 20-årene. Hun ruste seg med alle mine søsken i magen, men vi bærer heldigvis ikke med oss andre skader enn traumer fra oppveksten. Sist jeg var hjemme glemte hun at jeg er datteren hennes. Hun har vært i fengsel og rehabilitering i fjor, (jeg fikk håp) og etter innleggelsen fikk hun resept Ritalin, som hun tar alt for mye av og blander med store mengder alkohol. Hun går vanligvis på amfetamin/metamfetamin, men nå er hun helt borte etter Ritalinen kom inn i bildet, og hele atferden hennes er forverret. Hun kan ikke holde en samtale når hun er edru heller, uten å komme med rare løgner og avbryte den hun snakker med. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Finnes det noen forklaring på hvorfor hun er som hun er, og aldri klarer å slutte? Er det mulig å få Mammaen min tilbake på det kognitive og emosjonelle nivået hun var på en gang i tiden? Kommer hun til å dø tidlig når hun ruser seg og drikker hver dag, og har gjort det i så mange år? Hun er mye syk. Ikke sikkert dere kan svare på spørsmålene, men det er verdt et forsøk. Tusen takk:)

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er en veldig tøff situasjon du beskriver. Og vi tenker det er viktig at du finner noen å snakke med om det. Du kan ta kontakt med Bergensklinikkene for pårørendeveiledning. De har mange ulike tilbud, og på denne lenken kan du lese mer om det. Vi anbefaler deg også BAR-snakk, som har mye erfaring med situasjoner som du beskriver.
Det kan også være en idé å si fra til legen som skriver ut medisiner til henne at hun misbruker dem (hvis du vet eller kan finne ut hvem legen er).
Til de andre spørsmålene du stiller:
Finnes det noen forklaring på hvorfor hun er som hun er, og aldri klarer å slutte? Det finnes ulike forklaringer, og det kommer an på hvem man spør. Noen vil si at hun handler som hun gjør fordi hun er avhengig. At hennes rusmisbruk har forandret hjernen hennes såpass mye at hun ikke er i stand til å oppføre seg normalt. Noen vil si det er vanskelig å slutte fordi avhengigheten er en sykdom som styrer henne; andre vil si at det er fordi hun ikke har gode nok grunner, hun «vil det ikke nok» til å få det til. Det er ingen fasit på hva som er rett, det er nok helst en blanding av de to.
Er det mulig å få Mammaen min tilbake på det kognitive og emosjonelle nivået hun var på en gang i tiden? Dette kommer veldig an på hvor preget hun er av sin livsførsel. Men det skal sies at dersom en person klarer å slutte, skal det mye til at en ikke blir som før etterhvert. I hvert fall mer eller mindre. Men det kna ta lang tid, og det er dessverre ingen garantier for at hun skal få det til.
Kommer hun til å dø tidlig når hun ruser seg og drikker hver dag, og har gjort det i så mange år? Det er vanskelig for oss å si noe om dette. Det kommer an på om hun har fått skader på vitale organer. Generelt kan en i hvert fall si at de som drikker mye og ofte, og i tillegg bruker amfetamin mye og ofte, har statistisk sett kortere levetid enn resten av befolkningen.