Lyrica – et rusmiddel?

For ett år siden fikk jeg foreskrevet resept på Lyrica, for angst. For 2 år siden fikk jeg diagnosen bipolar lidelse type 2, og medisinen lamictal. Jeg har fått høre av andre psykiatere og av terapeut at veldig mange regner Lyrica som et B preparat- altså vanedannende. Så har jeg fått spørsmål fra en alkoholavhengig / kanskje også andre rusmiddel, om han kan få Lyrica av meg. Og, jeg tror at jeg også fikk vite at medisinen selges på de svarte markedet?
Med bakgrunn i dette lurer jeg på om Lyrica regnes som eller brukes som et rusmiddel?

Kvinne, 55 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det er ikke bare slik at mange regner Lyrica som et B-preparat; det er et B-preparat. Dette fremgår bl.a. i Felleskatalogens omtale av Lyrica. Lyrica ble oppgradert fra C- til B-preparat tidligere i år, samtidig som varseltrekanten ble fjernet. Selv om Lyrica anses å være vanedannende, er dets potensiale som rusmiddel mer omdiskutert. Du kan ha nytte av å lese denne artikkelen fra Relis om Lyrica sitt misbrukspotensial.
Hvis en person ikke tidligere er vant med å bruke Lyrica, og inntar en forholdsvis høy dose av dette, vil vedkommende sannsynligvis oppleve beruselse i en viss grad. Derfor er det også sannsynlig at dette er tilgjengelig på det svarte markedet. Vanlige bivirkninger inkluderer f.eks. søvnighet, svimmelhet, eufori og forvirring, noe som også er vanlige symptomer på bruk av enkelte rusmidler. I nevnte lenke fra Felleskatalogen fremgår bl.a. følgende:
Bilkjøring og bruk av maskiner: Kan ha liten eller moderat påvirkning. Kan gi svimmelhet og søvnighet og kan derfor påvirke evnen til å kjøre bil eller bruke maskiner. Pasienter anbefales å ikke kjøre bil, bruke komplekse maskiner eller delta i andre potensielt farlige aktiviteter før det er kjent om preparatet påvirker deres evne til å utføre slike aktiviteter.
Dette kan tolkes som at Lyrica kan gi ruslignende symptomer, men at enkelte har lavere terskel for dette enn andre. Ut ifra dette blir det opp til deg selv å vurdere om du ønsker å gi Lyrica til vennen din eller ikke.