Konsulent del 2

Hei
Skrev inn tidl. i dag. Om dete ikke alt har svart komprimerer jeg svaret. Over lang tid fått resept på depot Palexia Max 2×100 mg/døgn og 10 mg vival. Brukt 5 etter at Apotek har gjort meg oppmerksom på at 10 mg var for mye ift bil.
Lege har ikke sagt noe eller på annen måte informert ift bil. Legen har fått tilsyn av filkesmann og medisinering av meg har blitt en av sakene til legen, så jeg har heldigvis klart slutte m vival 18 aug og opiod/Palexia 13 sept. Lege må svare ift tilsynet innen frist satt av fylkesmann Ca 15 okt. De fikk journal tilsendt. tidligere. Om legen har gjort noe klanderverdig som for mange resepter over tid, ikke gitt informasjon osv. , er ikke dette min feil. Det er likevel førerkort som veier tungt hos meg, så valget var enkelt. Fylkesmann har bedt om status nå (innen frist 15 okt for legen til å svare ift meg og flere andre) ift «hvilke medisiner jeg bruker nå og i hvilken dose før Evt anmodning om inndragning av førerkort blir sendt politi». Dette er sitat fra brev. Synes legen ikke har fulgt godt opp, men er avh. av et bra forhold pga Vedk. sitt svar innen frist. Svaret er pr nå null medisiner. Spørsmål:
1. Kan vedtak fra fylkesmann gis tilbakevirkende kraft fra frist 15 okt etter slutt av medisiner 18 aug og 13 sept? Da er det ikke noe poeng å be om status NÅ – som er null medisiner om fylkesmannen alt har bestemt seg? Det blir nå helt feil både forvaltningsmessig mm. Det står også «Evt.» sendes melding om anmodning om inndragning av førerkort til politiet. 2. Kan noen kreve prøver når legen er enig i at medisiner er avsluttet og noe vedtak ikke ennå er gjort? (Frist 15 okt).
3. Det må da være medisiner på fremtidig vedtakstidspunkt (15 okt – som er frist) og dette er null hhv Ca 2 og en mnd før?
Hadde jeg visst enda mer, hadde jeg enda bedre styrt unna dette. Jeg har likevel vært i god tro og fått medisiner på resept, men mange over tid. Det var altså apoteket som gjorde at jeg ikke har brukt over 5 mg vival m Palexia. 4. Hva sier dere/annet?

Mann, 45 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi besvarer en del generelle spørsmål om bruk av legemidler og helsekrav til førerkort, men spørsmålene du stiller blir dessverre utenfor vår kompetanse å svare på. Dette er spørsmål om prosedyre ved saksbehandling, som vi ikke har innsyn i eller kunnskap om, dessverre. Vi vil derfor oppfordre deg til å forsøke å kontakte fylkesmann/lege direkte, og forhøre om status omkring din sak. Eventuelt kan du også be om bistand fra Pasientombudet, dersom du er i tvil om dine rettigheter har blitt overholdt eller ikke.