Konsulent del 1

Hei. Bruker depot Palexia inntil max. 100 mgx2/døgn + vival 5 mg døgnet. Legen har skrevet inntil 2, men har kun tatt en da jeg spurte på apoteket etter det sto klistret på «bilkjøring skal ikke gjøres». Dette har jeg gjort lenge. Lege har nå hatt tilsyn av fylkesmann , og jeg er der blant pasienter de ser på med tilbakemelding fra lege med frist medio okt. om bl a meg og «hvilke legemidler jeg bruker nå og i hvilken dose». Siden lege sendte inn journaler i mai, kom dette spørsmålet Ca 10 sept. Med frist til å svare Ca 15 okt. Jeg sluttet med vival 18 aug. og smertestillende 13 sept. og bruker ingen slike legemidler med. Alltid på resept og ikke noe info eller forbud fra lege. Spørsmål: 1. Kan noe gis tilbakevirkende kraft når man har sluttet? 2. Har jeg noe å frykte nå? Bruker ikke noe vanedannende medisin el.! Føler også lege ikke har fulgt opp skikkelig, men er likevel avhengig av leges tilbakemelding inne 15 okt på at jeg har sluttet på medisiner når fylkesmannen spør nå. Hjelp!

Mann, 43 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi besvarer en del generelle spørsmål om bruk av legemidler og helsekrav til førerkort, men spørsmålene du stiller blir dessverre utenfor vår kompetanse å svare på. Dette er spørsmål om prosedyre ved saksbehandling, som vi ikke har innsyn i eller kunnskap om, dessverre. Vi vil derfor oppfordre deg til å forsøke å kontakte fylkesmann/lege direkte, og forhøre om status omkring din sak. Eventuelt kan du også be om bistand fra Pasientombudet, dersom du er i tvil om dine rettigheter har blitt overholdt eller ikke.