Kokainavhengighet

Hei,
Jeg har tatt kokain 1-3 dager i uken de siste 8 årene.
Det pleide å være ca 1 dag i uken i mange år, men de siste 3 årene har det økt til 1-3 ganger i uken. Jeg tar fremdeles små doser og deler gjerne 1 gram med en venn eller to over helgen.
Dette har begynt å gå utover forholdet til meg og kona. Jeg lurer på hvor jeg kan finne noen å snakke med som kan hjelpe eller motivere meg mot et rusfritt liv.

Mann, 31 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er veldig flott at du ønsker å gjøre noe med kokainbruken din. Du kan jo vurdere å gå på et NA-møte. Mange mennesker klarer å bli rusfrie og å holde seg rusfri over lengre tid ved å bruke slike selvhjelpsgrupper.
Hvis du føler at du trenger profesjonell bør du snakke med legen din, psykolog eller ruskonsulent. En av disse kan henvise deg til enten poliklinisk behandling, eller innleggelse på rusinstitusjon.
Det høres kanskje litt avskrekkende ut, men under et slikt opphold slipper man å ta ansvar for alt man eller må forholde seg til hjemme. Der kan man fokusere kun på seg selv og sin egen tilfriskning. Behanldingstiden kan være alt fra 3 uker til 1 år. Utover de ovennevnte mulighetene kan du alltids ringe oss på 915 08 588, det er helt anonymt.