Kan jeg kontakte fastlegen til min mann?

Hei! Min mann har mistet sin sønn i selvmord, for noen mnd siden, og løser hverdagen med å drikke alkohol. Han drikker i snitt en halv liter sprit, 1 glass vin og en øl hver dag, så jeg mener han har blitt alkoholiker. Har tatt det opp med han for noen mnd siden, men han mente ikke at han drakk noe særlig. Det er ikke aktuelt å ta det opp igjen, uten å risikere forholdet. Jeg har lyst til å gå fra han, men da tror jeg han ikke kommer til å klare seg. Han begynner å få problemer med helsa, og jeg tror jeg kan få han til å gå til legen. Kan jeg kontakte fastlegen hans, og be henne ta opp dette problemet, hvis han kommer for noe annet? Uten at legen vil si at jeg har sagt i fra?

Mann, 52 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er liten tvil om at mannen din har utviklet et alvorlig akoholproblem. Du kan nok sikkert kontakte legen hans og informere om mannen din sitt alkoholmisbruk, særlig fordi det står om helsen hans, men det blir opp til legen å fortelle mannen din at du har informert henne eller ikke. Du kan jo spørre henne om det før du sier noe om problemet. Det beste ville kanskje vært om du gikk sammen med han til fastlegen, slik at dere begge kunne fremlegge problemet. Mange føler skam når de må blottlegge slike problemer. Du kan jo forebygge dette ved å vise din støtte til at mannen din søker hjelp.
Du skriver at du ønsker å gå fra han men at du ikke tør tilfelle han ikke vil klare seg. Det er til syvende og sist hans eget ansvar å ta vare på seg selv. Du er ikke et dårlig menneske om du forlater han.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat anonymt, dersom du ønsker å diskutere denne situasjonen nærmere.