Kan jeg drikke litt øl på bursdags festen ?

Er det farligt å drikke alkohol (øl, tenkte ikke noe sterkt, eller mye bli full en gang på bursdag i rimmlighets grenser) når jeg tar weifapenin 650mg 2piller 4gasnger daglig? eller går det heilt fint?

Mann, 22 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Antibiotikasenteret for primærmedisin anbefaler å ikke drikke alkohol i forbindelse med bruk av penicilin. Og i en artikkel skriver de som følger:
«Når det gjelder å ta seg et glass alkohol ved behandling med penicillin så er det ingen store medisinske motforestillinger mot dette. Virkningen av dette legemiddelet blir ikke svekket av alkohol. Det er heller ikke farlig å kombinere penicillin og alkohol.
Likevel bør man være avholdende ved gjennomføring av en penicillinkur, da alkohol til en viss grad nedsetter kroppens egen evne til å bekjempe infeksjonen. I tillegg tåler man alkohol dårligere hvis man har en så kraftig infeksjon at man trenger penicillin. Blir man kvalm og kaster opp tablettene, avtar effekten av kuren«.
Hvis du vil vite mer kan  du kan lese hele artikkelen på Antibiotikasenterets hjemmeside her.