Jeg har missbrukt alkohol i flere år. Men etter en skremmende opplevelse der jeg ble akutt innlagt med 5 i promille, så har jeg klart å begrense inntaket til kun cider (4,5 %) Da er det vanskelig/ umulig å fysisk drikke nok på kort nok tid til å få en farlig høy promille.
Jeg ønsker likevel å klare å kutte ut dette også, for det påvirker hverdgen i stor grad.
Kan jeg bare slutte… eller bør jeg «trappe ned», noe som er vanskelig alene. For har jeg drukket én… så blir det 12…
Hva kan skje om jeg bare kutter tvert? Annet enn at jeg ser for meg noen virkelig vanskelige dager/uker. Og viljestyrke jeg håper jeg har…
Er det noen FARE med å gjøre det uten oppfølging?
Vennlig hilsen én som vil ha ett problem mindre!

Kvinne, 42 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Slik vi tolker det du skriver, har du et ønske om å slutte å drikke, etter å ha begrenset bruken. Det er på mange måter enklere å slutte enn å begrense forbruket. Da unngår du episoder hvor «har jeg drukket én… så blir det 12…». Samtidig er det en utfordring å slutte, fordi det frigjør mye tid og energi etterhvert. Og det kan også være vanskelig både psykisk (trang/lyst på alkohol, kjedsomhet, nedstemthet osv.) og sosialt (hvorfor drikker ikke du? Forventninger om at du skal drikke).
De første par ukene
Det å slutte å drikke er vanskelig, men du blir temmelig raskt i bedre form. Den første tiden vil være mer eller mindre preget av abstinenser, du blir dårlig, sover og spiser dårlig, får angst, uro, svetter, blir deppa osv. De akutte abstinenser/ettervirkninger varer kanskje en ukes tid +/-. Deretter kan du være nedstemt, sove dårlig, spise dårlig i noen uker. Hvordan dette arter seg og hvor lenge det varer, er veldig avhengig av din innstilling, din fysiske form, om du klarer å spise, sove og bevege deg osv.
Det å klare det handler mindre om viljestyrke enn man skulle tro, men mer om å skape en situasjon der forholdene ligger til rette for at det skal gå. Å legge forholdene til rette, vil f.eks. være å sørge for å ha fri fra ulike forpliktelser, som jobb, familie, barn eller hva det kan være. Du kan også finne en person, en god venn, som du kan ha kontakt med den første uka eller to,som kan hjelpe deg å lage litt mat, handle, ev. vaske litt osv. Å gjøre det enklere for deg selv krever en viss innsats og planlegging. Du kan lese mer om det på våre sider om hjelp til å slutte.
I noen tilfeller kan det være nyttig med medikamenter i noen dager. Dette kan være lette sovemedisiner eller angstdempende. Hvorvidt medikamenter er lurt, avhenger veldig av ditt forhold til medisiner, og det er svært viktig at du ev. bruker det i en kort periode (f.eks. en uke).
Hva kan skje om jeg bare kutter tvert?
Dette kan være farlig, dersom du har drukket svært store mengder over tid. Vi vet ikke nøyaktig hvor mye du har drukket, og her er det også individuelle forskjeller. Det kan være en idé å redusere mengden enda mer før du slutter.
Det vi kan si helt generelt, er at dersom du ikke har drukket på 48 timer, og føler deg dårlig/angst/uro osv., men ikke har kramper, hallusinasjoner osv, da vil du ikke få det. Mer konkret kan vi ikke svare, da må du ev. snakke med en rusinstitusjon for hjelp og veiledning. I avrusing innen helsevesenet behandles akutte abstinenser etter alkoholbruk med banzodiazepiner.
Er det noen FARE med å gjøre det uten oppfølging?
Farene oppstår ev. under de akutte abstinensene, dersom de er svært kraftige. Da er det farlig uten oppfølging av kompetent helsepersonell som kan medisinere deg. Utover dette, i det lange løp, vil vi ikke si det er noen fare forbundet med å ikke ha profesjonell oppfølging. Det viktige er å finne noen du kan snakke med om det behøves, og at du finner metoder for å unngå tilbakefall.
De største utfordringene kommer når du er gjennom en akutt «avrusing» og blir i bedre fysisk form. De fleste som slutter å drikke klarer dette fordi de finner noe annet å fylle livet sitt med. Dette trenger ikke være gjennom «profesjonelle» rusbehandlere. Det er mange som bruker andre metoder for å slutte med alkohol. Det viktige er å fylle livet med nytt innhold. «Oppfølging» kan være så mangt: Det kan være samtaler med psykolog, med venner, AA-møter, idrett, litteratur, bønn/meditasjon, matlaging, reise osv osv.