Jeg har lyst til å få hjelp i et program for å drikke mindre med tiden

God dagen, jeg lurer på at jeg har drukket en god stund. Og når jeg har drikket annet en øl da spyr jeg på fest eller hjemme dagen etter, og jeg har lyst tilvog få hjelp i et program for og drikke mindre med tiden

Mann, 35 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er fullt mulig å slutte med alkohol på egen hånd, mange gjør det. Da kan du f.eks. bruke et program de har i AA for å ha et fellesskap av andre som er i samme situasjon. Du kan lese mer om hvordan det fungerer her, og gjerne ta kontakt med dem på telefonen.
Skal du ha hjelp i det offentlige hjelpeapparatet, trenger du henvisning. Dette får du enklest ved å snakke med din fastlege. Ellers er det mange som får god hjelp av venner og/eller familie til å slutte eller redusere bruken. Det er mange muligheter og flere ulike tilbud dersom du trenger hjelp til å slutte. Du finner oversikt over hjelpetiltak som har avtaler med det offentlige helsevesenet på sidene til HelseNorge.