Samboer med alkoholproblemer

Min samboer sier at han vil slutte å drikke. Jeg merker at han begynner å være aggressiv, frekk i munn, extra stressende. irriteres på 1 sekund over ingenting. Glemmer noen ting og spør meg igjen og igjen om det samme. Jeg skjønner at det kommer slike forandringer i hverdagen men lurer bare hvor lenge skal han være i slik stand? En mnd? Ett år?
Det er stort sjanse at han skal begynne å drikke igjen, ganskje snart. Kanskje neste helg. Fordi han sier at han klarer å slutte å drikke selv, men jeg tviler… han prøver ikke første gang…

Kvinne, 49 år fra Sør-Trøndelag (anonymisert)
RUStelefonen svarer:
Hei
Din samboer skal slutte å drikke og du opplever at han er irritabel og distrè. I tillegg  synes du å være usikker på om han kommer til å greie å holde seg unna alkohol på sikt.
Vi skjønner godt at dette er frustrende for deg. Det er ikke enkelt når tilværelsen er uforutsigbar, både med tanke på humøret til samboeren din og om han kommer til å begynne å drikke igjen.
Du lurer på hvor lenge han kommer til å være sånn. Det er det dessverre vanskelig for oss å svare på. Du skriver ikke noe om hvor mye og ofte han har drukket, og i tillegg er slike ting veldig individuelle. Noen kommer over abstinensene ganske greit og begynner å jobbe med å skape seg en alkoholfri tilværelse de trives med ganske raskt. Andre går og kjenner på savnet av alkohol i hverdagen og sliter mer med å holde seg unna. Og det å konstant skulle stå i mot den fristelsen det er å drikke kan nok gå utover både energi og humør.
Hvis din samboer savner alkoholrusen og sliter med å holde seg unna kan det være godt for han å få litt hjelp. For eksempel noen å snakke med som kanskje kan komme med gode råd og tips, eller som kan kaste litt ball med han om hvordan han best skal venne seg til en hverdag uten rus. Det kan være en rusrådgiver hos NAV, en terapeut i spesialisthelsetjenesten, en privat terapeut eller kanskje noen fra Anonyme Alkoholikere. han kan jo vurdere å gå på et møte i nærheten av der han bor. Det finnes mange muligheter dersom samboeren din ønsker det.
Hvis samboeren din ikke ønsker hjelp, og situasjonen ikke blir noe bedre for deg tenker vi at det er viktig at du får noen å snakke med. Hvis det er ting du da lurer på så er du/dere/han velkommen til å ringe oss i Rustelefonen på 915 08 588 (11-18).