Hasj – normal reaksjon?

Kjæresten min får angst enkelte ganger hun røyker, mens hun andre ganger blir usedvanlig kåt. Dette er enten eller hver gang. Er dette en normal reaksjon på rusmiddelet?

Mann, 52 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Både angst og seksuell opphisselse er forholdsvis vanlige reaksjoner på hasj/cannabis. Angst er nok den vanligste av de to, men seksuell opphisselse er heller ikke helt uvanlig. Hvordan man reagerer på dette rusmiddelet kan bl.a. variere ut ifra personlighet, dagsform/humør på det aktuelle tidspunktet, tidligere erfaring, samt styrkegraden på cannabisproduktet og hvor mye man inntar. At hun konsekvent reagerer med én av de to er kanskje ikke veldig vanlig, men dette har sannsynligvis sammenheng med hvordan hun er skrudd sammen som person, simpelthen. Hvis du/hun/dere opplever disse svingningene som problematiske, bør dere vurdere om det er lurt at hun reduserer forbruket.