Forsterkes Subutexrusen av benzodiazepiner?

Jeg holder på å gå av subutex, men sliter veldig med det. Har gått på ca 8 mg pr uke i snart 5år
Vært mye dårlig, men alltid kommer det til at jeg kjøper mer subutex. Dette er blitt en stor del av livet og jeg ønsker sterkt å gå av dette!
Kan Benzo forsterke subutex?
Får valium og apodorm av psykiater.
Planen nå er å ta en linje på ca 0,2 mg to ganger hver andre dag. Men, den dagen jeg ikke tar noe får jeg maurer i bens, svettetokter, kvalm, får ikke i meg mat og sover dårlig.
Kan jeg bruke benzo for å ta mindre subutex slik at kroppen venner seg fortere av dette.
Valium,sobril og apodorm får jeg fast av psykiateren min.
Mvh [anonymisert, red.]

Mann, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke lett å skulle slutte med Subutex, å skulle klare å være disiplinert og komme helt av når Subutex har vært en stor del av livet ditt i fem år. Selv fra en lav dose. Det er fra litt til null at mange gir opp. Dette fordi buprenorfin binder seg sterkt og lenge til reseptorene. Benzodiazepiner forsterker og forlenger virkningen til Subutex (buporenorfin) i tillegg til å virke beroligende på sentralnervesystemet. Det vil også kunne forebygge «restless legs» syndrom, kramper og gjøre det litt lettere å få sove.
Mange som har klart å slutte på egenhånd med Subutex fikk god hjelp av å ta 2-4 Imodium. Dette er et reseptfritt legemiddel mot løs mage (opioid), som ikke gir rus og ikke er vanedannende, men som binder seg til reseptorene i hjernen og derfor demper abstinenser.